پنج شنبه 31 مرداد 1398 - 21 ذيحجه 1440 - 2019 آگوست 22 - ساعت 15:58
192رکورد در مدت زمان 0.436ثانیه
عبارت مورد جستجو :
ما بین ایدیک مقالتین فی موضوع النظریه المنجی الموعود فی الادیان قد نشرتا قبل سنوات فی مجله المنهاج، رقم ۴۲ و ۴۳. اصل المقالتین کتبتهما باللغه الفارسیه و نشرتهما مجله «هفت آسمان» بجامعه الادیان و المذاهب بقم و بفضل من الله لفت الیهما انظار اهل العلم علی مستوی عالیه و مدی موسعه و استندوا الیهما کثیرا فی الکتب و المقالات العلمیه. جدیر بالذکر ان مجله المنهاج خطأت فی ذکر اسم المولف فی الرقم ۴۲ و صححه فی الرقم ۴۳ واعتذر.
دکتر علی موحدیان در نشستی با حضور شماری از استادان و دانشجویان و علاقه مندان، به ارائه توضیحات و مباحثی در باره کتاب تناسخ: گذشته و امروز پرداخت. در این نشست که در دانشکده الاهیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، به بررسی علل و انگیزه های نگاشتن و انتشار کتاب تناسخ: گذشته و امروز و نیز برخی از نوآوری ها و تازه های کتاب، اشاره شد.
اگرچه اخلاق و دین و عقلانیت را ذاتا نمی توان در تقابل با عواطف انسانی دانست، اما گاه به نظر می رسد در اولویت نهادن به این هر کدام از این امور دچار تحیر و یا اختلاف می شویم. از طرفی، افراد مختلف با پیش زمینه های فکری و فرهنگی متفاوت در اولویت دادن به هر یک از این امور، با هم فرق داشته و رفتارهای متفاوتی را بروز می دهند. علاوه بر این، به نظر می رسد جامعه مدرن و انسان امروزی در مجموع عاطفه گراتر شده است. اما این چیزی است که دست اندرکاران امور فرهنگی شاید کمتر به آن التفات داشته باشند. همه این امور سبب می شود تا اشکالات و ناهمسازی هایی در مهندسی فرهنگی ما پدیدآید. این یادداشت به طور موردی و با استناد به یک نمونه، به بررسی مختصر این حقیقت می پردازد.
تصانیف الادیان 17 بهمن 1395 13:16
اذا اردنا ان ننظر تنوعات الدیانات بما بینهم من النسب و الروابط، فی صوره واحده، نحتاج الی مخطط مثل ذالک:
حسن یوسفی اشکوری در مقاله ای که سوم بهمن ۹۵ در سایت زیتون منتشر کرده است، به موضوع «تشیع آغازین در پویه تاریخ» پرداخته و به این نتیجه رسیده است که: «شیعه به مثابه یک حزب سیاسی بود که با یک اعتراض ساده و روشن آغاز شد و در گردونه تحولات بعدی در طول سه قرن به یک گروه اعتقادی ـ سیاسی کاملا متمایز و در پاره ای موارد متعارض در متن اکثریت مسلمان سامان یافت. به نظر می رسد اگرچه دلایل و شواهدی که او اقامه کرده قابل تامل است، اما با نتیجه ای که می گیرد به طور غیرمنتظره ای از واقعیت دور شده است. او به رغم شواهدی که حکایت از نوعی طرز تفکر دینی در علی (علیه السلام) و برخی پیروان او مانند سلمان و ابوذر و ابن عباس و مقداد و عمار و ... می کند، این عامل مهم فکری، یعنی نگرش و بینش و قرائت متفاوت این گروه به دین و اسلام را نادیده انگاشته و سرآغاز تشیع را به صرفا «یک اعتراض ساده» تحویل برده است. این نوشتار نقدی است بر دیدگاه یوسفی اشکوری در این باره.
این حقیقت مهم را در قرآن و در تعالیم اولیای دین (علیهم السلام) به ما تعلیم کرده اند که پیمودن راه ایمان بدون ابتلا و آزمون و فراز و فرود، نخواهد بود. همچنین، به راه های مختلف بیان کرده اند که فقر و تنگدستی از ابتلائات و آزمون های رایج و معمول در این راه است که عموم راهیان راه ایمان، لااقل در برهه ای از زندگی، به آن مبتلا خواهند شد. در همین باره، پاسخ امام رضا (علیه السلام) به یکی از اصحاب که از تنگی معیشت شکایت کرد، بسیار تامل برانگیز است:
در این مقاله این پرسش را به قرآن و روایات اسلامی عرضه داشته ایم که از منظر انسان شناختی آیا انسان ها می توانند مالک یکدیگر شوند؟ اگر نه، پس پذیرش نظام برده داری در اسلام از چه روست و این دوگانگی را چگونه باید حل کرد؟
Mahdism (Mahdaviia) 20 شهریور 1395 14:9
Abstract The idea of the promised savior has a prominent place in almost all religions. This idea in Islamic tradition is known as “Mahdaviia.” This title has driven of “Mahdi” that is an epithet for the Islamic expected savior. This title refers to a man who will come to save all human beings. He is a definite person who has been introduced by his name and family; he is a descendent of the prophet of Islam; his name is the same as the Prophet’s name, and his nickname is the same as him. So, Mahdaviia as a doctrine is not dedicated to Shia’s thought. Although Mahdaviia resides in the central part of the Shia’s theology, nearly all Islamic sects believe in it. The idea of promised savior has an excellent station in Shia’s soteriology too; because Mahdi as an “Imam,” is a “Divine Guide” who has been chosen by Allah to restate the Islam and to guide humanity to truth. Furthermore, Mahdi is titled by “Gaem,” that means “one who will arise” and performs the uncompleted works and unsubstantiated aims of the all prophets and divine leaders. So Mahdiism is in the center part of Shia’s ideology. Unlike Sunnis, Shias believe that Mahdi has born exactly in 25/9/864DC and he is alive by the God’s miracle until now and would be alive till his uprising. According to Shia’s belief, he is the 11th descendant of Mohammad, the Prophet of Islam, from Ali and Fatemah, the daughter of Prophet Mohammad. As so, the idea of expected savior in Shia’ (Mahdaviia) among the other types of this idea in religions, is one of the most idealistic and also most bravely one. Mahdaviia in Shiite concept has all of the characteristics and aspects of messianic thoughts. Although Mahdaviia essentially seems to be a “spiritual,” idea, Mahdi, according to Shia tradition has both the spiritual and social aims. Besides spiritual salvation, it is promised that he will stablish justice, security, prosperity and the domination of Good on Bad in the world. The Shia’s expected savior, Mahdi, is obviously a person; nevertheless, the scope of his mission is not restricted to humanity and his resurrection is to influence all sides of the universe, as well as the natural world too.
درویشی و خرسندی 27 مرداد 1395 21:54
خودتان بخوانید.
اثری که پیش رو دارید، از جمله آثاری است که حلقه واسط میان ادیان و فلسفه را برقرار می کند. مدیر این پایگاه در پیدایش طرح اولیه عنوان و ترجمه یکی از مقالات این اثر (زمینه های بحث فلسفی در آیین هندو) مشارکت داشته است.
  • تعداد رکوردها : 192