چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398 - 19 شعبان 1440 - 2019 آوريل 24 - ساعت 8:31
180رکورد در مدت زمان 0.036ثانیه
عبارت مورد جستجو :
این نوشتار گفت وگویی است که مجله کتاب هفته سالها پیش با دکتر علی موحدیان عطار، طراح و مدیر علمی پروژه گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان، صورت داده و منتشر کرده است. آن زمان این کار به عنوان یک پروژه تحقیقاتی مطرح بود، اما اکنون چند سالی است که به ثمر نشسته و با همین عنوان به آستان نظر اهالی اندیشه ارائه شده است. این کتاب جایزه کتاب شایسته تقدیر سال جمهوری اسلامی و نیز کتاب برگزیده اجلاس دوسالانه مهدویت و همچنین کتاب فصل جمهوری اسلامی در همان سال نشر را به خود اختصاص داده و اکنون از منابع مرجع و روی میزی محققان این حوزه است.
این نوشتار مقاله ای کوتاه است که در باره مفهوم و جایگاه امام و امامت در قرآن و در سنت نبی اکرم (ص) برای دانش نامه پیامبر اعظم (ص) نگشته شده است. در این مقاله تبیین شده که آموزه امامت به مفهوم خاص که در تشیع نیز مورد نظر است، یکی از دو مفهوم امام و امامت در قرآن و در سنت نبوی نیز هست. بنابراین، این امامت به مفهوم خاص آن که مرجعیت دینی و معنوی و ولایت و هدایت از جانب خدا برای معصومان است، آموزه ای قرآنی و نبوی است.
اشاره علی موحدیان عطار, پس از اخذ دیپلم, در زادگاه خود, اصفهان، در سال 1361 به دروس و علوم حوزوی روی آورد. در کنار دروس سطح و خارج حوزه، در تربیت مدرس دانشگاه قم نیز پذیرفته شد. و کارشناسی ارشد و سپس دکترای خود را از همین دانشگاه اخذ نمود. پایان نامة کارشناسی ارشد را, در موضوع «آسیب شناسی ایمان مذهبی از دیدگاه قرآن و روایات» و پایان نامة دکتری را, در موضوع «مفهوم عرفان و ویژگی های جوهری آن», دفاع کرد. وی از سال 1375 تاکنون در مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب, در رشتة ادیان هند، به فعالیت علمی مشغول است. از این رهگذر، ترجمة یک کتاب, در معرفی آیین هندو، و نیز چندین مقاله، که عمدتاً در مجله تخصصی هفت آسمان, به چاپ رسیده، فراهم آورد. علاوه بر این، چند سالی است، در موضوع موعودباوری در ادیان، پژوهش هایی را تدارک دیده که برخی از آنها به صورت گروهی انجام می شود. این مصاحبه منعکس کننده بخشی از دیدگاه های این پژهشگر حوزه ادیان و اسلام در خصوص مطالعات موعودی است.
مراد از 73 فرقه ای که فرموده اند امت اسلام به آن منشعب می شوند، امامان یا مشاهیر صاحب پرچم و صاحب مکتبند، آنان که خود فرقه ها را راه می اندازند و یا رهبری می کنند، نه مردم عادی. بنابراین، مراد از «فرقه ناجیه» نیز امیر مؤمنان و اولاد معصوم او (علیهم السلام) و شیعیان خاص ایشانند که پرچم این مکتب را بر دوش می کشند؛ چنان که مراد از 72 دو فرقه هالکه نیز امامان آنانند. این حقیقت با دو دلیل روشن می شود
انواع دینداری! 28 تیر 1394 11:47
دز این کوتاه نوشته، انواع پنج گانه دینداری یا دینورزی را، که بر پنج بُعد یا پنج جنبه اساسی در هر دینی استوار است، با ویژگی های هرکدام معرفی کرده ایم.
شاید بارها از خود پرسیده باشیم و یا کسی از ما سؤال کرده باشد که چگونه به ما امر شده است که در نماز به خدا عرض کنیم: ایاک نعبد و ایاک نستعین؛ در حالی که ما خود می دانیم که بنده حقیقی او نیستیم؛ آیا این دروغ نیست که روزی چند مرتبه باید بر زبان آوریم؟ یادداشتی که می خوانید بررسی یکی دو پاسخ متداول به این پرسش است به علاوه پاسخی که به نظر نگارنده این سطور درست تر می نماید.
این نوشتار کوتاه، مقایسه ای است میان برنامه زندگی که در تعالیم اسلامی ارائه شده است، با آنچه در آیین هندو، یکی از ادیان شرقی، وجود دارد.
این نوشتار کوتاه به بررسی ویژگی هایی می پردازد که به نظر می رسد انسان در دوره ای که آن را دروه مدرن می نامند، به خود گرفته است. توجه به این ویژگی ها می تواند در نحوه تعامل ما با جامعه پیرامونمان تاثیرات مثبتی بنهد.
شناخت هرچه دقیق تر مفاهیم دینی به ما کمک می کند تا برداشت درست تری از تعالیم مبتنی بر این مفاهیم داشته باشیم. سه مفهوم ایمان، یقین و احسان در آیات و روایات کاربرد مهمی دارد. این سه مفهوم در کنار مفهوم اسلام به چهار مرحله یا چهار ساحت نجات شناختی در نظام معرفتی اسلام دلالت می نماید. در این کوتاه نوشت، تنها به یک نکته در باره جوهره سه مفهوم بالا می پردازیم.
کتمان سر 28 تیر 1394 14:50
کتمان سرّ از آموزه هایی است که در تشیع و در تعالیم و رویه اهل بیت پیابر (علیهم السلام) مورد تاکید بسیار واقع شده است. شاید در نظر عمومی این اصل با تقیه یکی انگاشته شود، اما این کوتاه نوشت بنا دارد ضمن توجه دادن به تفاوت این دو، زمینه را برای تحقیقی مفصل تر در باره این اصل مهم و راهبردی فراهم کند.
  • تعداد رکوردها : 180