چهارشنبه 31 مرداد 1397 - 11 ذيحجه 1439 - 2018 آگوست 22
Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 242646
تعداد مشاهدات : 54

علم و دین

علم تجربی اسلامی

کوتاه نوشته ای که در پی می خوانید یادداشتی است از نظریه جناب آقای جوادی آملی در باره اسلامی بودن علوم تجربی و مناط ان، که بدون هیچ نقد و نظری اینجا درج کرده ام.

مناط اسلامی بودن علوم تجربی از دید آیه الله جوادی آملی

علی موحدیان عطار
شنبه 20 مرداد 1397 - 30 ذيقعده 1439 - 2018 آگوست 11

مطابق نظریه جناب آقای جوادی در مبحث علم و دین، علوم تجربی و ریاضی نیز می تواند اسلامی تلقی شود، اما مشروط به یک پیش فرض الاهیاتی و آن اینکه موضوع مطالعه خود را «خلقت» بداند و نه «طبیعت» محض.

اما استدالالی که ایشان در باره این موضوع می آورند، در جای خود بدیع و تامل برانگیز است. ایشان می فرماید: علوم نقلی اسلامی (مانند فقه و اصول) از آن رو اسلامی است که می گوید: «خدا چنین گفت»؛ حال اگر گفته علوم تجربی هم این باشد: «خدا چنین کرد،» دلیلی نداریم که آن را اسلامی ندانیم.

ایشان توضیح می دهند که علومی مانند فقه و اصول نیز عمدتا برداشت های اندیشمندان از قول و گفته خدا و اولیای خدا، یعنی قرآن و حدیث است، نه عین قرآن و حدیث. به همین گونه، علوم تجربی و ریاضی نیز برداشت های دانشمندان علوم تجربی از فعل و خلقت خداست. پس همان طور که ما برداشت های فقیهان و اصولیان را علم اسلامی می انگاریم، باید برداشت و فهم و تفسیر دانشمندان علوم تجربی و ریاضی از خلقت را نیز «علم اسلامی» بدانیم، البته با این شرط که ایشان نیز این علوم را با این ملاحظه که دارند فعل و خلقت خدا را فهم و تفسیر می کنند، تولید کنند.

ثبت شده توسط : آقای علی موحدیان عطار

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :