Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 236317
تعداد مشاهدات : 317

سلمان منّا اهل البیت

سرّ و سبب آنکه سلمان از اهل البیت شد

می دانید که امامان اهل بیت (علیهم السلام) سلمان فارسی و برخی دیگر از اصحاب خود را از زمره اهل بیت شمرده و توصیف کرده اند. شاید برای شما هم این پرسش مطرح شده باشد که سرّ و سبب این افتخار و این وصف چیست؟ در یادداشتی که پیش رو دارید، روایتی را بررسی می کنیم که این سرّ را باز می گوید.

سرّ و سبب «منّا اهل البیت» شدن سلمان

علی موحدیان عطار

۱۳۹۶/۱۲/۱۰

از روایتی معلوم می شود که «منّا اهل البیت» شدن سلمان و اینکه حضرات ائمه (علیهم السلام) او را یکی از اهل بیت شماره کردند، به «عالم شدن» او ربط دارد. به عبارتی، از روایت مذکور به خوبی معلوم است که سبب وسرّ این افتخار برای سلمان، چیزی جز برخورداری او از علم نیست. البته از همین روایت این نیز معلوم می شود که مراد از این علم و عالم، علم و عالم مدرسی و لفظی و اکتسابی نیست، بلکه علم افاضی و قلبی و درونی است که در مرحله ای از سیر ایمانی به مومن موهبت می شود و با آن به همه اسرار و حقایق خداشناختی و هستی شناختی و انسان شناختی و نجات شناختی، یکجا عالم می گردد.

و اما شاهد سخن، بخش اخیر از این روایت شریف است:

«أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ‏: ذُكِرَتِ التَّقِيَّةُ يَوْماً عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه السلام؛ فَقَالَ: وَ اللَّهِ لَوْ عَلِمَ أَبُو ذَرٍّ مَا فِي قَلْبِ سَلْمَانَ لَقَتَلَهُ وَ لَقَدْ آخَى رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله بَيْنَهُمَا فَمَا ظَنُّكُمْ بِسَائِرِ الْخَلْقِ. إِنَّ عِلْمَ الْعُلَمَاءِ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا يَحْتَمِلُهُ إِلَّا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ. فَقَالَ وَ إِنَّمَا صَارَ سَلْمَانُ‏ مِنَ الْعُلَمَاءِ لِأَنَّهُ امْرُؤٌ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ فَلِذَلِكَ نَسَبْتُهُ إِلَى الْعُلَمَاء»[1]

از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است که فرمود: روزى نزد على بن الحسين(عليهماالسلام) سخن از تقيه پيش آمد، آن حضرت فرمود: به خدا اگر ابوذر آنچه را که در دل سلمان بود، می دانست او را مى كشت، در صورتي كه پيغمبر(صلی الله علیه و آله) ميان آن دو برادرى برقرار كرد؛ پس درباره مردم ديگر چه گمان داريد؟ همانا علم علما، سخت و بسیار سنگین و دشوار است، جز پيغمبر فرستاده شده يا فرشته مقرب يا بنده مؤمنى كه خدا دلش را به ايمان آزموده، طاقت تحمل آن را ندارد. سپس فرمود: و سلمان از اين رو از جمله علما شد كه مردى است از خانواده ما و از اين جهت او را در رديف علما آوردم.»

چنان که می بینیم، در این روایت ابتدا سلمان را با صفت علم، آن هم علمی که «سخت و بسیار سنگین و دشوار است و جز پيغمبر فرستاده شده يا فرشته مقرب يا بنده مؤمنى كه خدا دلش را به ايمان آزموده، کسی تحمل آن را ندارد» وصف کرده است و آن گاه میانِ «از زمره علما شدنِ» سلمان با «منّا اهل البیت» شدنِ او تلازم برقرار کرده است. این بدان معناست که از اهل بیت شدن وقتی ممکن می شود که از همان سنخ علمی که ایشان دارند و به همان علم از دیگران متمایزند، برخوردار شوند و سلمان نیز چون به چنین علمی دست یافته از اهل بیت گشته است. از همین جا این نیز معلوم می شود دیگر مومنانی نیز که قلبشان برای ایمان مستعد و ممتحن گشته است، اگر سیر ایمانی خود را به پایان ببرند، می توانند به چنین علمی دست یابند و در این صورت آنان نیز از زمره «منّا اهل البیت» خواهند بود.


[1] . مجلسى، محمد باقر، مرآه العقول في شرح أخبار آل الرسول، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ: دوم، 1404 ق.

ثبت شده توسط : آقای علی موحدیان عطار

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :